A magvak szerepe az egészséges étrendben

Bár többnyire kevés figyelmet kapnak, a magvak alapvető részét kellene, hogy képezzék az egészséges étrendnek. Általuk könnyebben hozzájuthatunk a szükséges mennyiségű rosthoz. A magvak tárházai a különféle tápanyagoknak, olyanoknak is, melyeket más forrásból csak nehezen szerezhetünk be.

A magvak elsősorban magas rosttartalmuk miatt áldásosak a szervezet számára. A rostok különleges szénhidrátok, melyeket a növényi eredetű élelmiszerekben találunk meg. Az emésztőrendszeren áthaladva nem bomlanak le, az emésztetlen rostok természetes úton távoznak a szervezetből. A rostok megakadályozzák a vércukorszint hirtelen megemelkedését, egészséges ritmusban tartják az anyagcserét. Az egyik legkiválóbb rostforrás a lenmag, de a mandulában és a napraforgómagban is sok rostot találunk.

A magvak egészséges, telítetlen zsírokban is bővelkednek. A bennük lévő alfa-linolénsav az omega-3 zsírsavak egyik fajtája, ami javítja az agyműködést, táplálja a vörösvérsejteket és segít legyőzni a szervezetben fennálló gyulladásokat. Az olajos magvakat gazdagon tartalmazó étrend követése nagyon jó módja a betegségmegelőzésnek, különösen az idősebbek számára. Gyulladáscsökkentő hatásukkal mérséklik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, megelőzik az idősebb korban gyakran problémát jelentő túlsúly kialakulását.

Hogy mennyit kell az olajos magvakból enni, hogy előnyeiket valóban kifejthessék? A szakemberek azt ajánlják, hogy naponta kb. 25-30 grammot fogyasszunk belőlük hetente legalább ötször. Nem csak önmagukban rágcsálhatjuk őket, de sütéshez, főzéshez is nagyszerű alapanyagot szolgáltatnak, csak kreativitás kérdése, hogyan csempésszük bele ételeinkbe!

2