Fókuszban a fehérjék

A fehérjékből nyerünk energiát a mindennapokhoz. Lebomlásukkal jönnek létre azok az esszenciális aminosavak, melyeket szervezetünk nem nélkülözhet sem a fejlődéshez, sem az energia előállításához, létfontosságúak a sejtek, a szövetek, a csontok számára. Míg a túl sok fehérje ártalmas lehet pl. a vesebetegségben szenvedők számára, addig a legújabb kutatások szerint egy egészséges felnőtt étrendjében több jó minőségű proteinnek kell szerepelnie, mint ahogyan azt korábban gondolták.

A szükséges fehérje mennyiséget befolyásolja nem csak testsúly, de az életkor és a fizikai igénybevétel is. A felnőtteknek naponta legalább 0,8 gramm/testsúlykilogramm sovány, jó minőségű fehérjét kell elfogyasztaniuk. A fokozott fehérje bevitel több szempontból is jótékonyan hat, csökkenti az elhízás, a csontritkulás, a 2-es típusú cukorbetegség és a stroke kockázatát is.

Idősebbeknek ennél is többre van szükségük, 50 év felett testsúlykilogrammonként naponta 1,5 gramm protein bevitele javasolt. Szoptatós anyáknak 20 gramm az ajánlott napi adag, ezt már a szülés előtt is érdemes biztosítani, hogy a tejtermelés zavartalan legyen. A napi mennyiséget az étkezések között nagyjából egyenlő arányban osszuk fel.

A jó minőségű fehérje alatt inkább a fehérje források változatosságát, mintsem kizárólag a vörös hús vagy a tejtermékek fogyasztását kell érteni. Ha a finomított szénhidrátokat jó minőségű proteinnel helyettesítjük, csökkenthetjük a koleszterinszintet, ezzel a szív- és érrendszeri betegségek valószínűségét is. A fehérje eltelít, ezért az ideális testsúlyt is könnyebb vele elérni.

0